Blog

Auto's, auto's en nog eens auto's 
dinsdag, december 4, 2007, 11:04 PM - Persoonlijk
door Martin Braak
Vandaag moest ik voor mijn werk in Amsterdam zijn. Ik ben vanochtend om half 7 vertrokken en nog geen 40 kilometer gereden stond ik al in de file. Het was nog donker en zover ik kon kijken zag ik allemaal rode lampjes.

Ach een file zou je denken, maar een enkel rit Amsterdam van pak weg 150 kilometer daar deed ik 3 uur over. En bij elke invoegstrook: ja hoor we gaan weer lekker stil staan.

De terug reis was niet anders... file file file en nog eens file. Op een gegeven moment stond ik op de A1 terwijl links van mij auto's stonden, rechts van mij auto's stonden en links en rechts van mij nog een weg was met allemaal auto's. Waar gaat het heen? Tuf tuf we kunnen niet vooruit.

Een gemiddeld auto gebruikt een liter brandstof per 13-14 kilometer. Hoeveel brandstof zouden wij met z'n allen deze dag verbruikt hebben? Hoeveel auto's rijden elke dag wel niet? De A1 is wel 100 kilometer lang en het staat zowel richting oosten als westen vol met auto's.

Gelukkig hoef ik niet elke dag naar Amsterdam, maar... ook in het oosten krijgen we steeds vaker last van files. Sinds kort is de A35 verlengd. Sinds die tijd is het elke ochtend bij de afslag Hengelo filetijd. En dan erger ik me aan 1-3 kilometer file... Terwijl in het westen de files veel langer en veel vaker zijn.

Maar in het oosten kennen we meer bijzonderheden hoor! Ik reed laatst in Hengelo en heb ik over 700 meter een half uur gedaan. Pas bij de kruispunt net voor de stoplicht realiseerde ik waarom... De mensen laten auto's die van links op de kruispunt komen voor. Keurig toch?

Maar waarom zijn er files? De meeste mensen denken omdat de bestuurders geen ruimte geven aan andere bestuurders. Je ziet bij de invoegstroken filevormingen. Dus toch niet zo keurig? Persoonlijk denk ik dat er te veel auto's tegelijk over de invoegstroken gaan. Misschien moeten ze eens stoplichten bij de invoegstroken bouwen. Maar goed... Dan hoopt het ergens anders op, of niet?

Misschien zijn er betere oplossingen. Metro onder de grond, aparte rijstroken richting 1 stad of Amsterdam opsplitsen en verhuizen. Ow wacht even... Het lost vanzelf op! De vraag naar olie stijgt en stijgt terwijl de aanbod van olie gelijk blijft. De prijs is nu al bijna 100 dollar per ruwe vat olie en dat vertaald zich in hoge brandstofprijzen (op dit moment 1,43 euro per liter benzine). De voorspelling is dat binnen 10 jaar we een energie crisis hebben. Zullen we dan nog massaal met de auto gaan? We zullen het zien!

<< <Terug | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | Volgende> >>