Algemene informatie    Russische dwerghamster    Campbelli dwerghamster    Roborovski dwerghamster    Chinese dwerghamster    Syrische hamster    Andere soorten    Hybriden    Keuringen
 Algemene informatie    Russische dwerghamster    Campbelli dwerghamster    Roborovski dwerghamster    Chinese dwerghamster    Syrische hamster    Andere soorten    Hybriden    Keuringen

Blog over hamsters

Klik hier voor het blog menu
Tamme ratten: Black-eyed Siamees en Burmees gen liggen op dezelfde locus 
zaterdag, 20 juni, 2015, 4:14 am - Overige
door Martin Braak
Het is even wennen en toch ook weer niet zo vreemd. Ik zette afgelopen week een link op Facebook naar de concept versie van de kleurengenerator voor de tamme rat. Daarop kreeg ik van Rian diverse opmerkingen waaronder dat het Bes-gen en Burmees gen op dezelfde locus liggen. Ik heb daarna nog wat informatie over ingewonnen en ook aan haar gevraagd hoe dit nu precies zit.

Rian had verschillende nesten Burmees en Siamees beoordeeld en constateerde dat wanneer uit een Burmees combinatie Siamezen geboren worden, ze altijd of roodoog zijn of donkerogen hebben. Dit kan alleen maar omdat het op dezelfde locus liggen.

Daarom is de genetische code niet Bu maar Be(bu). Be staat in dit geval voor de afkorting Black-Eyed. Be in combinatie met Siamees gen is een donkeroog versie van Siamees. En Be(bu) gecombineerd met Siamees gen, een Burmees. En Be(bu) dubbel vererft een Sable.

Een goede Burmees is genetisch gezien aac(h)c(h)Be(bu)_ waar _ staat voor onbekend. Als dit aac(h)c(h)Be(bu)Be is en je zou dit kruisen met een roodoog Siamees aac(h)c(h)bebe zul je altijd of Burmees of Siamees donkeroog uitkrijgen. En ingeval het een Burmees zonder Bes betreft, aac(h)c(h)Be(bu)be, dan hebben alle Siamezen altijd roodoog.

Foto behorend bij blog
Ratten die niet van vernieuwing houden, leven korter? Ik geloof er geen bal van! 
zondag, 14 juni, 2015, 4:54 pm - Andere zaken
door Martin Braak
Sonia Cavigelli heeft diverse tamme ratten voor haar onderzoek geselecteerd die niet verwant van elkaar waren. Ze heeft een grote bak ingericht met vreemde objecten. Ze heeft deze ratten in deze bak gezet en naar hun gedrag gekeken. Daarna heeft zij tamme ratten die bang waren eruit gehaald en tamme raten die nieuwsgierig waren. Bij deze selectie werd eveneens gekeken welk afstand de tamme rat in deze bak met allerlei voorwerpen gemaakt had. Minder afstand dan bang, veel afstand dan niet bang. Hierna heeft de onderzoekster de tamme ratten gewoon laten leven zonder enige test te doen. En wat bleek. Gemiddeld leefde de niet bange ratten honderd dagen langer.

Waardoor zou dat kunnen komen? Volgens Sonia doordat bange ratten meer het hormoon corticosteron aanmaken. Dit is een stof dat ervoor zorgt dat er extra energie beschikbaar komt voor de hersenen en andere belangrijke delen van het lichaam.

Het bijzondere was, dat dit niet kwam doordat de ene groep minder ouderdomsklachten hadden. Het leek erop dat niet bange ratten minder last van de ouderdomsklachten hadden.

Maar.... Het hormoon corticosteron wordt door de bijnieren gemaakt. Een ander onderzoek heeft aangetoond dat huisdieren kleinere bijnieren hebben omdat veelal op karakter geselecteerd wordt. En kleinere bijnieren maken minder stresshormoon corticosteron aan. Dat zou betekenen dat door onze selectie op karakter evenwel ook geselecteerd wordt op het ouder worden van de huisdieren?

Ik geloof er geen bal van!

Bron: Proceedings of the National Academy of Sciences, 8 december 2003
Harry Hamstervoer oud vs nieuw 
zaterdag, 13 juni, 2015, 11:25 am - Andere zaken
door Martin Braak
Vandaag heb ik een pak voor van Supreme Original, Harry Hamstervoer van 2011/2012 vergeleken met 2015. Mijn verbazing is groot om te zien dat er qua voedingsinformatie veel aangepast is.

Zo stond het in 2011/2012 op de verpakking:
Ruw eiwit: 19,0%
Ruwe celstof: 8%
Ruw vet: 6,0%
Ruwe as: 5,0%
Vitamine A: 10.000 IE/kg
Vitamine D3: 1.000 IE/kg
Vitamine E: 50 mg
E4 koper: 10 mg
E6 zink: 50 mg
E1 ijzer: 50 mg
E2 jodium: 0,40 mg
E5 mangaat: 30 mg
E8 selenium: 0,1 mg

Dit staat er nu in 2015 op:

Ruw eiwit: 19,0%
Ruwe celstof: 8%
Ruw vet: 2,5%
Ruwe as: 5,0%
Vitamine A: 15.000 IE/kg
Vitamine D3: 1.500 IE/kg
E4 koper (kopersulfaat pentahydraat): 20 mg
E6 zink: 62 mg
E1 ijzer (ijzersulfaat monohydraat): 152 mg
E2 jodium (calciumjodaat watervrij): 1,50 mg
E5 mangaat: 38 mg
E8 selenium: 0,2 mg

Mij valt op dat ze geen info meer geven over vitamine E. Wat mij opvalt is de grote wijziging in de hoeveelheid vitamine A en D3. En dat overige ook redelijk wat omhoog is gegaan. Wat mij ook opvakt is dat de inhoud van hun caviavoer gelijk is aan Harry hamstervoer met uitzondering van de vitamine C.
Herstellende van de griep 
vrijdag, 12 juni, 2015, 5:57 pm - Persoonlijk
door Martin Braak
Afgelopen zondagavond begon het... Ik kreeg een acute keelontsteking, had wat hoofdpijn en kreeg er koorts bij. Maandag leek het nog op een stevige keelontsteking, maar niets was minder waar. Woensdag en donderdag was de ergste zieke dagen. Mijn ervaring met griep is dat het meestal pats boem is. Maar deze variant ging langzaam en werd erger en erger. Vreselijk!

En erg vreemd om met zo'n mooi weer de griep te hebben. Gelukkig hebben de hamsters geen probleem, het is nog steeds niet te warm.
Webwinkels zijn zo ouderwets! Tijd voor veranderingen! 
zaterdag, 6 juni, 2015, 8:55 pm - Persoonlijk
door Martin Braak
Afgelopen jaren wordt steeds meer via de verschillende webwinkels verkocht. De consument wordt gemakkelijker en, laten we ook eerlijk zijn, luier. Vanuit de stoel 's avonds nog even 'shoppen' en bestellen. En de volgende dag wordt het aan huis bezorgd. Ik vermoed dat het niet lang meer duurt voordat het op de dag zelf afgeleverd kan worden.

Maar kijk je naar de webwinkel zelf, dan vind ik het ouderwets gemaakt. Je moet het zien dat het van oorsprong door een programmeur is ontwikkeld. En dit door middel van een database, opgezet vanuit zijn logica. Ik zal je een voorbeeld geven. Ik koop zo af en toe een film bij Bol.com. Omdat ik van het beste van het beste houd, koop ik bluray's. Maar als ik de digitale winkel binnenstap, komt er niemand op mij af. Ik moet zelf eerst naar de 'juiste afdeling'. Dat is voor mij de blu-ray afdeling. Daar kijkend zie ik de film niet wat ik zoek. Ik zoek vervolgens op ... een titel. Dat moet ik maar net weten! Ik kan niet vragen ik zoek een SF film. Ja, ik kan op SF films klikken en dan wordt een filter op de database gezet. Maar dat is net niet zoals je zou willen winkelen. Ik zoek op bijvoorbeeld de titel Divergent. Prachtige film trouwens, maar wat krijg ik voor resultaat? Als eerste hit een dvd. Ik zie de film ineens in verschillende uitvoeringen qua medium. Maar ik was toch op de blu-ray afdeling?

Nee!, de database is opgezet vanuit een artikel. En dat zou eigenlijk niet meer moeten. Want het moet niet zo zijn dat een bepaald iets in een een ander hoedanigheid als artikel opgenomen moet worden. Het zou als volgt moeten werken: er worden films verkocht en deze films zijn in verschillende uitvoeringen. Ik moet eigenlijk bij het digitaal winkelen slechts één hit krijgen. En dat je vandaar uit de verschillende uitvoeringen kunt kopen. Maar in de echte winkel was er al iemand op mij afgestapt met de vraag 'Martin, leuk om je te zien, wat zoek je precies?' en nadat ik Divergent had gevraagd, 'loop maar even mee naar de blu-ray afdeling, daar ligt deze links.'. Zo werkt het niet? Maar wel in een optimale situatie en super persoonlijk. Dat mis ik bij de webwinkel! Er wordt geen profiel van je gemaakt. Waarom niet?! Als Wehkamp mij om diverse smaken vraagt, hoeven ze mij de troep niet aan te bieden. En hoe meer ik geen leuke dingen zie, hoe sneller ik weer weg ben.

Zo maakt Bol.com nog geregeld de blunder om mij reclame te mailen over boeken, maar ook dvd's. Je snapt dat ik nooit een dvd zou kopen, laat staan een boek. Want ik ben geen lezer. Bol.com weet niet wie ik ben en realiseert daardoor niet de optimale omzet. Wat als ik bij Bol.com langs zou komen en ik krijg direct een scherm met blu-rays voor mijn neus. En de vraag wat kom je doen, wat kan ik voor je betekenen? Dat kan met een wizard geregeld worden. En dat ik de reeds gekochte blu-rays niet meer zie. En dat ik een shop-ervaring krijg, dat ik tussen de films door kan kijken, zonder dubbel te zien. En voor decoratie artikelen wil ik het natuurlijk leuke plaatjes zien, niet alleen de artikelen op een rij. Dan kunnen ze de Ikea ook wel alle producten op een rij leggen, net een supermarkt. Daar heb ik een beleving door te lopen tussen de opgemaakte kamertjes. Die beleving wil ik in het digitale wereld, de online webshop. Ik wil kunnen bladeren door leuke foto's en als ik iets zie, met een klik de informatie opvragen en eventueel bestellen.

Op naar de webwinkel versie 2!